Werken bij Vandebron: skills ontwikkelen en impact maken

Werken bij Vandebron: skills ontwikkelen en impact maken

Elke jongere staat wel een keer voor de keuze: ga ik vrijwilligerswerk doen of neem ik een bijbaantje? De keuze tussen je steentje bijdragen aan de maatschappij of geld verdienen is niet altijd makkelijk. Bij Vandebron kan dit gelukkig allebei, wij spraken met twee jonge werknemers van Vandebron, Maartje Joosten (27) die er al vanaf dag 1 bij is, en Dustin van Gorkom (21) die zich binnen 7 maanden al tot sales coach wist te ontwikkelen. Vandebron gelooft in de kracht van jongeren en sponsorde daarom ook de Jonge Klimaattop, maar wat doen zij precies en wat is de rol van jongeren hierin?

Energie direct van de boer
Vandebron is een energiemarktplaats die consumenten verbindt met lokale duurzame energiebronnen. Klanten kiezen zelf bij welke producent ze energie afnemen en weten zo precies waar hun ‘goeie energie’ vandaan komt en waar hun geld naartoe gaat. Vandebron wil als energiedienstverlener dat mensen juist minder energie verbruiken, en maakt daarom geen winst op de energie die klanten afnemen. Zo kunnen lokale bronnen hun energie voor een eerlijke prijs verkopen en krijgen zij kans om door te investeren in nog meer duurzame oplossingen. Klein begonnen in 2014 op een zolderruimte aan de Herengracht, werkt het bedrijf toe naar één missie: zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie, 100% van de tijd. Inmiddels zijn ruim 120 energiebronnen en meer dan 120.000 klanten aangesloten op de marktplaats.

Inline image 6


Geld verdienen, fun hebben én impact maken
Ze zijn het visitekaartje van Vandebron: de flagshippers. Deze groep van amibitieuze en gedreven jongeren weet keer op keer mensen enthousiast te maken over fair(trade) groene energie. Of je nou van Russisch gas af wil, de Groningers een handje wil helpen of de plaatselijke boer wil ondersteunen, ze vinden altijd wel een reden om jouw energie groener en leuker te maken. Maartje was één van de eerste flagshippers bij Vandebron en is hier vrijwel vier jaar later nog steeds werkzaam als content- en campagnemaker. Wat zij zo tof vindt aan Vandebron is dat ze destijds als flagshipper niet alleen haar studietijd kon financieren, maar ook gelijk impact kon maken. Hetzelfde geldt voor Dustin, die eerst in de horeca werkte, maar toch graag de theorie van zijn studie ‘Future Planet Studies’ om wilde zetten in de praktijk. Ondertussen is hij het werk zo leuk gaan vinden, dat hij nu als sales coach werkt voor het flagship team van Amsterdam. Beiden waarderen ook vooral de ruimte die ze krijgen om zichzelf te ontwikkelen, zowel binnen Vandebron als er buiten. Niet alleen leer je de gebruikelijke sales strategieën, je leert ook een verhaal te vertellen en mensen warm te maken voor de missie van Vandebron. De eerste flagshippers hebben bij hun verdere (duurzame) carrières veel gehad aan de tools die zij tijdens hun bijbaan geleerd hebben.

Inline image 1


Geitenwollensokken
Binnen vier jaar naar 120.000 klanten, een hele prestatie. Het begon natuurlijk allemaal met de ‘donkergroene’ consumenten, de echte duurzame fanatiekelingen. Er wordt nog steeds vaak gegrapt over deze ‘geitenwollensokkendragers’, maar eigenlijk waren dit de echte eerste flagshippers in Nederland. Tijd voor een ode aan de geitenwollensokken dus vindt Vandebron. Elke nieuwe klant krijgt een paar van deze sokken, dus heb jij of ken jij iemand die nog geen duurzame energie heeft? Grijp nu je kans!

“Vandaag is een mooie dag om de energiemarkt op z’n kop te zetten.”


Kortom, wat kan jij doen?
Er zijn meerdere steden met flagship teams van Vandebron waar jij dus bij kan solliciteren. Studeer je in Amsterdam? Dan kun je ook solliciteren voor de klantenservice. Al afgestudeerd? Er staan genoeg andere functies open.  Deze duurzame impactmakers zijn ook als flagshipper begonnen: Esmee Jiscoot, oprichter van de circulaire broedplek ‘de Ceuvel‘ en Sanne Raaijmakers, maker van de documentaire ‘Awaiting Water’.

Wij bedanken Vandebron voor het sponseren van de Jonge Klimaattop 2017!

Inline image 9



X